Leier(Lyra) and the consciousness of time (日本語訳付き)

2012年4月8日

I am a Lyra player taking trouble to find the beautiful sites of this instrument. I think that the Lyra

is not a instrument which pertains to the perform for the complicate composed classic music.

The Lyra is in its technical ability exactly simply, but have something extraordinary,  lingering

the sound of string and extending the mood and movement of music.

You know now, I play as slow as  possible on this instrument, attempt always to get a current of 

inner  “time”. There ist no important thing but a consciousness of  t i m e . 

Whenn I perform a piece of Johann Sebastian Bach or Georg Frederick Handel, it sounds  very

different because of a slow tempo,  it is k,own that another performers play that usually faster

than me. Tha fact ist  that the Lyra would tell us in its slow tempo something soulful very much,

particularly with lingering.

When I performed before a japanese, chinese and korean audience in last few jears,  I was confident

of the essence and future with Lyra.

We will be able to become heartful and spiritual with the Lyra taking away from everyday trouble.

 ライアー奏者としてこの楽器の美しいものを見つけ出したいと願っています。

ライアーという楽器は複雑なクラシック音楽の演奏には向いていないのです。

ライアーは一見すると演奏技術としてはとても幼稚でシンプルなものです。でも特異性があります。余韻です。

その余韻の中で音楽は不思議に広がりを作ります。

今まで言ってきたことでおわかりいただけると思うのですが、私はできるだけゆっくり弾きます。

そこで「意識された時間の流れ」と呼びたいようなものを作りだしたいからです。

バッハ、ヘンデルの音楽をこの楽器で弾く時に、ゆっくりなテンポから今までとは違った響きが生まれます。

ライアーにはもともと「ゆっくりテンポ」が特異性として宿っています。それによって心の深いところを伝えてくれます。

特に余韻という他で聞けない魔法の中にです。

日本で、中国で、韓国でのここ数年の体験はライアーの本質的なもの、同時に未来をを確信させてくれるものでした。

余韻の中で心と精神が解放されること、それによって私たちは日常の雑多な世界から別の世界に運ばれるのです。

 

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